سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلهاى مردان رمنده است ، هر که آن را به خود خو داد ، روى بدو نهاد . [نهج البلاغه]

در حریم عشق (حکیم فرزانه دکتر الهی قمشه ای)

تمام ساختمانهای این دنیا در برابر ِ مقام ِ تو کوتاهه. اشکال ِ کار ِ ما اینه که نشستیم. اگه همت کنیم و روی پای خودمون بلند شیم، قد ِ ما از سقف ِ آسمان بلندتره که گفت: "لقد کرمنا بنی آدم". این بلندای ما بخاطر َ مقام ِ شخصی ِ ما نیست. ما بواسطه ی بلندی مقام ِ خداست که این مقام رو می تونیم پیدا کنیم. الله الصمد. یعنی خدا بی نیازه. مثل دریا که به کف و موج وابستگی نداره اما کف و موج به دریا وابسته اند و بی دریا، اونا هم وجود ندارن.

برای بلند شدن باید دعا کرد. دعا رو دست کم نگیرین. کسی که دعا می کنه رو هم دست کم نگیرین. دعا یعنی استجابت. همون موقع که دعا می کنی مستجاب میشه. تمام نیروهای درونت بسیج میشن. نیروهایی که در خواب بودن بیدار میشن و هم هدف میشن. آخه خیلی چیزها در وجود ِ ما خوابیده و دعا یعنی بسیج ِ نیروهای درون.

خداوندی که چو نامش بخوانی

نیابی تو در جوابش افترانی

(نظامی)

خدا کیه؟

خدا کسیه که هیچوقت، از قبل از ازل تا بعد از ابد، به خواب نمیره. ما چکار کنیم که به خواب نریم و نیروهای به خواب رفته مون بیدار شن؟

اهل ِ معرفت خوابشون هم عین بیداریشونه. خیلی از جوابها رو در عالم ِ خواب پیدا می کردن. اگه خواب به معنی بی خبری باشه، این خواب که دیگه خواب نیست. به نیایشهای فردوسی نگاه کنین:

بنام خداوند ِ جان و خرد

کز این برتر اندیشه برنگذرد

خداوند ِ نام و خداوند ِ جای

خداوند ِ روزی ده ِ رهنمای

ز نام و نشان و گمان برتر است

نگارنده ی برشده گوهر است (برشده گوهر = عقل)

خرد گر سخن برگزیند همی

همانرا گزیند که بیند همی

خرد را و جان را همی سنجد او

در اندیشه ی سنجی، کِی گنجد او؟

یعنی عقل ِ تو در ترازوی احدیت است. ما با این عقل نمی تونیم به او برسیم چون راهی به شناخت ِ او نداره.

"

کسی که دعا می کند را

دست کم نگیرید.

"

دکتر حسین الهی قمشه ای

همه ی عقلها وقتی به او رسیدن، عقلشون رو انکار کردن و گذاشتنش کنار و یه نظر اون جمال رو دیدن. خود ِ کانت هم از راه ِ عشق و محبت فهمید خدا هست.

کانت نوکری داشت که پیرمرد ِ مسنی بود. خود ِ کانت هم خیلی فقیر بود طوریکه یکدونه پیرهن داشت که وقتی میشستش، اونقدر بیرون نمی رفت تا اون خشک بشه. یه لا قبا بود. حالا حساب بکنین که چنین آدمی چقدر می تونه به نوکرش پول بده. این پیرمرد هم زن و بچه داشت و خیلی هم محتاج بود، اما هر ماه نصف حقوقش رو به یه زن بسیار فقیری می داد که چندتا بچه ی قد و نیم قد داشت. کانت که از این موضوع مطلع شد از خودش سؤال کرد:

1- چرا این کار رو می کنه؟

2- چرا همه ی آدمها این کار رو خوب میدونن؟ عقل که میگه این کار خوب نیس. پس خوب بودن ِ این کار از کجا میاد؟

اگه خوب فکر کنین همین دو سؤال معاد رو اثبات میکنه. هر کس می شنوه فلانی گذشت کرده از حقش میگن: چه جوانمردی! هرکس رفتار پوریای ولی رو می بینه، با این وجود که او زمین خورد میگه چه بزرگی و مقامی.

نظامی یکجایی اعجاز کرده. اومده ده جلد کتاب فلسفه ی نوشته شده توسط هگل رو یک بیت کرده. مفهوم این بیت شعر اینه که میگه:

من در صحرای اندیشه داشتم سیر می کردم

یک کم دیدم، یک بسیار

یک قطره دیدم، یم دریا

اسم قطره خوبی بود

اسم دریا بدی بود

بعد دیدم که اون قطره بدون ِ هراس و خیلی گستاخ و جسورانه داره به طرف ابدیت پیش میره.

به این تصویری که نظامی براتون طراحی کرده خوب نگاه کنین. آدم دچار حیرت میشه از عظمت ِ این شکوه و جسارت.

والت پیتمان بعد از خوندن ده جلد اثار هگل هم میگه:

" اون دریا مضطربه و خودش رو می خواد یه جایی پنهان کنه، و خوبی، حتا یک قطرش هم به اون دریا غلبه می کنه."

نظامی در مخزن الاسرار میگه:

چراغی به چلیپایی نهادم

دُری بر گُرده ی دریایی نهادم

روشنی ٍ دیده ی تاریک ٍ عقل

مهره کش ٍ رشته ی باریک ٍ عقل

عقل وقتی باریک میشه می تونه به جواهرات دسترسی ÷یدا کنه. کسی دیدین تا حالا جواهر رو به طناب ِ رخت آویزون کنه؟ انشتین هم همینو میگه. میگه من عقلم رو باریک می کنم تا بتونه ایده ها رو بگیره و ایده ها از جانب خدا به من می رسند. Ideas come from God.

"

تنها با خوبی می توان

به خوبی ِ محض رسید.

"

دکتر حسین الهی قمشه ای

بحث دیالکتیک چی میگه؟ میگه عالم همیشه در جنگه و همه جا کشمکشه. اینها تفسیرهای جدیدی از نظریات کهنه. نظامی هم این رو می دونسته و بهش جواب داده. گفته:

کشمکش ِ دهر، در او زندگیست

پیش ِ خداوندی ِ او بندگیست

این بحث میگه: در هر جنگی یک چیز ثالثی خلق میشه که از هردوتای قبلی کاملتره. این یه جور تکامله. اینها اونقدر تکامل پیدا میکنن تا به کاملترین که خدا باشه میرسن.

نظامی هم این بحث رو گفته اما همه رو با هم صلح و آشتی داده و گفته که نمی بینین که همه دارن خدا رو ستایش می کنن. بله اگه خدایی نبود اونوقت همه چیز با هم در جنگ بودن اما حضور دائمی ِ خدا در همه چیز نقطه ی پایانی به همه ی جنگها و کشمکشهاست.

ای درون پرور ِ برون آرای

ای خرد بخش ِ بیخرد بخشای

(سنایی)

ذره ای دردم ده ای درمان ِ من زانکه بی دردت، بمیرد جان ِ من (عطار)

یاد ده ما را سخنهای رقیق کان به رحم آرد ترا ای خوش رحیم، ای مبدل کرده خاکی را به زر خاک ِ دیگر را نموده بوالبشر، ای که خاک ِ تیره را تو نان کنی ای که نان ِ مرده را تو جان کنی، ای که جان ِ خیره را رهبر کنی ای که بی ره را تو پیغمبر کنی. (مولانا)

این ابیات نشون میده که تمام بزرگان ایران مثل نظامی به این مرحله به مرحله تمامل صلح آمیز اعتقاد داشتند. پس این نظریات جدید هیاهوهای جدیدی برای نظریات ِ کهنیست.

جهان متفق بر الهیتش فرومانده در کنه ِ ماهیتش (سعدی)

به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست (سعدی) ای شاهد ِ جان باز آ

در غیب ِ جهان کم زن

نقش ِ رخ ِ زیبا را

در پرده ی عالم زن

در نظم ِ جهان دستی،

بر طره ی پر خم زن

مانند ِ خلیل، ای جان،

آتشکده گلشن کن

بازار ِ بتان بشکن،

راه ِ بت ِ اعظم زن

لاهوت ِ مسیحا را،

محو ِ رخ ِ زیبا کن

ناقوس ِ کلیسا را

زین زمزمه بر هم زن

(حکیم الهی قمشه ای)

انشالله که سالک ِ راه ِ حق بشیم...

بازنشست نشیم




مسعود.ب.خ ::: پنج شنبه 86/10/20::: ساعت 5:32 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :2415
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مسعود.ب.خ
در این وبلاگ کلیه سخنرانی های استاد عزیزم دکتر الهی قمشه ای را می توانید دانلود کنید
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<